Zero-emissiezones, strengere milieuregels en stijgende dieselkosten maken elektrisch transport steeds interessanter voor ondernemers. Elektrische vrachtwagens zijn efficiënter, duurzamer en op termijn vaak voordeliger. Maar hoe zit het met actieradius, laadinfrastructuur en subsidies? Dit kennisdocument geeft antwoord op de belangrijkste vragen.
Wel of niet overstappen
Steeds meer steden voeren zero-emissiezones in. Dit betekent dat dieselvrachtwagens straks niet meer welkom zijn in grote binnensteden. Ook worden de CO₂-eisen voor transport strenger: vanaf 2030 moeten nieuwe vrachtwagens 45% minder CO₂ uitstoten, met een volledig emissievrij doel in 2050. Elektrische vrachtwagens zijn efficiënter dan diesel: waar een dieselmotor slechts 40% van de energie omzet in beweging, is dat bij een elektrische motor 80%. Dit zorgt niet alleen voor minder uitstoot, maar ook voor lagere energiekosten per kilometer.
Financieel voordeel
De aanschafprijs van een elektrische vrachtwagen ligt hoger dan die van een dieselvariant, maar er zijn tal van subsidies en belastingvoordelen die dit verschil verkleinen. Denk aan regelingen zoals AanZET, SSEB en MIA/VAMIL. Daarnaast bespaar je op brandstof- en onderhoudskosten, zeker als je laadt met zelf opgewekte zonne-energie. Ondernemers kunnen bovendien verdienen aan Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE’s), een financieel voordeel voor het opladen van elektrische voertuigen. Vanaf 2026 komt daar nog de kilometerheffing bij, waardoor elektrisch rijden nog aantrekkelijker wordt.